Τρίτη 14 Ιουλίου 2009

ΣΥΖΗΤΗΣΗ ΣΤΗ ΒΟΥΛΗ ΓΙΑ ΤΟΝ ΟΣΕ ΚΑΙ ΤΗ ΜΙΣΘΩΤΗ ΕΦΕΔΡΕΙΑ

Μεταφέρω αυτούσιο το απόσπασμα από τα πρακτικά της Βουλής στις 9/7/2009 όταν συζητήθηκε η ερώτηση που κατέθεσε ο βουλευτής του ΣΥΡΙΖΑ Παν. Λαφαζάνης για τον ΟΣΕ. ο κ. Στυλιανίδης είναι καταλυτικός σε ότι αφορά τα σχέδια του για τον ΟΣΕ αλλά και το "διάλογο" που έκανε με "κάποιες" παρατάξεις.

"ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Έλσα Παπαδημητρίου): Ευχαριστώ, κύριε Υπουργέ.
Επόμενη είναι η με αριθμό 55/6-7-2009 επίκαιρη ερώτηση του Βουλευτή του Συνασπισμού Ριζοσπαστικής Αριστεράς κ. Παναγιώτη Λαφαζάνη προς τον Υπουργό Μεταφορών και Επικοινωνιών, σχετικά με την κατάσταση που επικρατεί στον Οργανισμό Σιδηροδρόμων Ελλάδας κλπ.
Ειδικότερα η ερώτηση του κ. Λαφαζάνη έχει ως εξής:«Ο Οργανισμός Σιδηροδρόμων Ελλάδας εξαιτίας της κακής και φαύλης διαχείρισης, αλλά και των σκανδάλων που επισώρευσαν σε βάρος του οι διαδοχικές κυβερνήσεις της Νέας Δημοκρατίας και του ΠΑ.ΣΟ.Κ., βαδίζει από το κακό στο χειρότερο.
Εξαιτίας αυτής της νοσηρής κατάστασης ο σιδηρόδρομος στη χώρα μας, σε αντίθεση με τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες, εμφανίζει τραγική υστέρηση, η οποία συνεχώς επιτείνεται.
Η Κυβέρνηση, θεμελιωδώς υπεύθυνη για τη συνεχή επιδείνωση της θέσης του ΟΣΕ και των σιδηροδρόμων στη χώρα μας, αντί να αναλάβει αυτές τις ευθύνες, αξιοποιεί τα τραγικά αποτελέσματα της πολιτικής της για να προωθήσει απαράδεκτους σχεδιασμούς.
Η εξαγγελία της Κυβέρνησης για την εφαρμογή στον ΟΣΕ καθεστώτος «μισθωτής εφεδρείας» συνιστά ένα πρωτοφανές μνημείο αντεργατικής μεθόδευσης, ενώ η εξαγγελθείσα πρωτοφανής κατά κύματα αύξηση εισιτηρίων στον ΟΣΕ αποτελεί λεηλασία των καταναλωτών, που υποβοηθά την ιδιωτικοποίηση των «φιλέτων» του Οργανισμού.
Κατόπιν τούτων, ερωτάται ο κύριος Υπουργός:Προτίθεται να αναθεωρήσει τους σχεδιασμούς του για το καθεστώς «μισθωτής εφεδρείας» και τις αυξήσεις στα εισιτήρια του ΟΣΕ και να θέσει ως προτεραιότητα την ανασυγκρότηση του ΟΣΕ ως ενιαίας δημόσιας επιχείρησης για την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού δικτύου;»
Κύριε Υπουργέ, κύριε Στυλιανίδη, έχετε το λόγο για τρία λεπτά.
ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ (Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών): Ευχαριστώ, κύριε Πρόεδρε.
Όχι μόνο δεν προτιθέμεθα να ανακαλέσουμε το πρόγραμμα εξυγίανσης, τη σημαντική αυτή μεταρρύθμιση, της πιο προβληματικής Δ.Ε.Κ.Ο. στην Ευρώπη, αλλά θεωρώ ότι θα επιμείνουμε με συνέπεια και δυναμισμό στην υλοποίησή του. Κι αυτό γιατί θεωρούμε ότι είναι η μόνη λύση για να φύγουμε από την ακινησία και από το βάλτωμα αυτού του οργανισμού, του δημόσιου, οικολογικού, κοινωνικού σιδηρόδρομου.
Τα λάθη του παρελθόντος της Κυβέρνησης του ΠΑ.ΣΟ.Κ. δημιούργησαν σημαντικά χρέη και τα χρέη, όπως ξέρετε, γεννούν χρέη. Η κατάσταση, που αυτή τη στιγμή διαχειριζόμαστε, αναμφισβήτητα είναι μια τραγική κατάσταση και ορθώς την επισημαίνετε και την περιγράφετε. Τα χρέη είναι 9 δισεκατομμύρια. Η αντιστοιχία εσόδων-εξόδων είναι 1 προς 8, όταν ο μέσος όρος στην Ευρώπη είναι 8 προς 1. Κάθε ελληνική οικογένεια ουσιαστικά οφείλει στο σιδηρόδρομο 3.000 ευρώ και στοιχίζει η λειτουργία του την ημέρα γύρω στα 2 εκατομμύρια. Είναι η πιο προβληματική Δ.Ε.Κ.Ο. της Ευρώπης. Βρισκόμαστε ενώπιον κάποιων δεδομένων τα οποία πρέπει να λάβουμε υπόψη μας στις προσπάθειες που ξεκινούμε.
Έχει απελευθερωθεί ήδη το κομμάτι των εμπορευματικών μεταφορών σε ευρωπαϊκό και εθνικό επίπεδο και απελευθερώνεται σε λίγο και το κομμάτι των επιβατικών μεταφορών. Αυτή η πραγματικότητα μας οδηγεί στο συμπέρασμα ότι η ακινησία θα μας οδηγήσει στην κατάρρευση με σημαντικές επιπτώσεις όχι μόνο στο σιδηρόδρομο, όχι μόνο στους εργαζόμενους, αλλά και στην ίδια την εθνική οικονομία. Γι’ αυτό και δρούμε. Και δρούμε δυναμικά προσπαθώντας να καλύψουμε τις χαμένες ευκαιρίες του παρελθόντος.
Είχαμε δύο επιλογές για να μπορέσουμε να αντιμετωπίσουμε την κατάσταση τουλάχιστον στο επίπεδο των εργαζομένων. Ή να πάμε στη λογική των μετατάξεων και της ιδιωτικοποίησης όπως έγινε στην Ολυμπιακή, κάτι που δεν συνέφερε τους εργαζόμενους και δεν μπορούσε να αντέξει και η εθνική οικονομία, ή να πάμε στη λογική της εθελούσιας εξόδου, κάτι που τίναζε στον αέρα τα ασφαλιστικά ταμεία. Μία τέτοια πολιτική θα στοίχιζε στο ελληνικό δημόσιο περίπου 1,6 δισεκατομμύρια.
Επιλέξαμε το πρωτότυπο πρόγραμμα μισθωτής εφεδρείας, το οποίο μπορώ να πω με βεβαιότητα ότι είναι και πρότυπη πολιτική, διότι δίνει τη δυνατότητα με απόλυτο σεβασμό στα δικαιώματα των εργαζομένων να διασφαλίσουμε το πέρασμά τους, αν θέλετε, στη συνταξιοδότηση σταδιακά και στοχευμένα, χωρίς να διακινδυνεύσουμε τη λειτουργία του δημόσιου, κοινωνικού, οικολογικού σιδηρόδρομου και επιτυγχάνοντας παράλληλα αναπτυξιακές παρεμβάσεις για να βελτιώνουμε την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών και να βάλουμε στο παιχνίδι των μεταφορών το τρένο το οποίο για τρεις δεκαετίες στη χώρα μας ήταν απαξιωμένο.Μέσα από αυτό το πρόγραμμα εκτιμούμε ότι οι εργαζόμενοι κατοχυρώνουν σχεδόν το σύνολο των δικαιωμάτων τους, τα οποία διακυβεύονταν αν μέναμε στην ακινησία και παράλληλα διασφαλίζεται σε βάθος δεκαετίας ένα ποσό 315 εκατομμυρίων μόνο από αυτό χωρίς τη δρομολογιακή, την τιμολογιακή, την εμπορευματική πολιτική, που μας επιτρέπει από την πρώτη στιγμή να προσλάβουμε νέες δυνάμεις εξειδικευμένες πάνω στις σιδηροδρομικές ειδικότητες αιχμής προκειμένου ο σύγχρονος σιδηρόδρομος που οικοδομείται στον άξονα της ΠΑΘΕΠ και θα επεκταθεί σταδιακά και σε όλες τις διακλαδώσεις ανά τη χώρα, να αποκτήσει το συγκριτικό πλεονέκτημα σε σχέση με τα άλλα μέσα.
Θεωρώ ότι αν σταματούσαμε, κινδύνευε να καταρρεύσει όλο το σχέδιο. Τολμούμε, προχωρούμε αποφασιστικά και πιστεύω απόλυτα ότι θα το δικαιώσουν αυτό και οι ίδιοι οι εργαζόμενοι συμμετέχοντας σε αυτό το πρόγραμμα. Εκεί θα κριθούν οι πολιτικές μας, ποια πολιτική δηλαδή έχει απήχηση στους εργαζόμενους και ποια όχι. Αυτή η πολιτική θα οδηγήσει σε αποτελέσματα, πρώτον θετικά για τους εργαζόμενους, δεύτερον θετικά για τους επιβάτες, δηλαδή για την τοπική κοινωνία, τρίτον θετικά για τον ίδιο τον οικολογικό, κοινωνικό, δημόσιο σιδηρόδρομο, που θέλετε μονίμως να τον βλέπετε να ιδιωτικοποιείται και βεβαίως για τη χώρα, για την εθνική οικονομία, για τους Έλληνες πολίτες, για την άρση της απομόνωσης της ελληνικής περιφέρειας, για την επανασύνδεση της Ελλάδος με τους διεθνείς και ευρωπαϊκούς σταθμούς.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Έλσα Παπαδημητρίου): Ευχαριστώ, κύριε Υπουργέ.
Το λόγο έχει ο κ. Λαφαζάνης.
ΠΑΝΑΓΙΩΤΗΣ ΛΑΦΑΖΑΝΗΣ: Κύριε Υπουργέ, νομίζω ότι επιχειρήσατε μια παραπλανητική ομιλία η οποία προσπαθεί να υπεκφύγει από τα ουσιαστικά προβλήματα.Είπατε ότι θα έχετε τη συναίνεση των εργαζομένων και ότι εν πάση περιπτώσει οι εργαζόμενοι θα αγκαλιάσουν αυτό το πρόγραμμα και θα το αποδεχτούν. Βλέπετε, όμως, τι γίνεται σήμερα. Δεν υπήρξε κανένας διάλογος με τους εργαζόμενους.
Βλέπετε όμως τι γίνεται σήμερα. Δεν υπήρξε κανένας διάλογος με τους εργαζόμενους. Οι εργαζόμενοι σύσσωμοι, ανεξαρτήτως πολιτικών και ιδεολογικών πεποιθήσεων, αντιδρούν σ’ αυτά τα σχέδια και ήδη έχουν προαναγγείλει μεγάλες απεργιακές κινητοποιήσεις για να αντιδράσουν σε μεθοδεύσεις που δικαίως θεωρούν ότι θίγουν θεμελιώδη συμφέροντά τους και εργασιακά τους δικαιώματα.
Είπατε επίσης ότι σχετικά με τον ΟΣΕ έχουμε να κάνουμε με την πιο προβληματική δημόσια επιχείρηση της Ευρώπης η οποία έχει χρέη 9 δις ευρώ. Καταρχάς αν είναι έτσι τα πράγματα, πώς έφτασε να γίνει τόσο προβληματική επιχείρηση ο ΟΣΕ; Δεν υπάρχουν πολιτικές ευθύνες; Βεβαίως υπάρχουν, ασφαλέστατα υπάρχουν. Τώρα το πώς θα τις καταμερίσετε ανάμεσα στις κυβερνήσεις του ΠΑ.ΣΟ.Κ. και της Νέας Δημοκρατίας δεν είναι δική μου αρμοδιότητα, ούτε με ενδιαφέρει. Υπάρχουν διαχρονικές πολιτικές ευθύνες, όμως δεν είναι αυτοί που έχουν τις πολιτικές ευθύνες που μπαίνουν σε πολιτική εφεδρεία. Τους εργαζόμενους βγάζετε σε μισθωτή εφεδρεία. Αφήστε αυτές τις παραπλανητικές αιτιάσεις.
Επί της ουσίας, δηλαδή στο γιατί και κατά πόσο είναι προβληματικός ο ΟΣΕ, ξέρετε ότι ο ΟΣΕ κάνει τις επενδύσεις για τα δίκτυά του. Οι επενδύσεις αυτές έπρεπε να είναι δημόσιες επενδύσεις κι όχι επενδύσεις του ΟΣΕ που τον χρέωναν και μάλιστα με πανύψηλα δάνεια και επιτόκια σε δύσκολους καιρούς. Γιατί λοιπόν χρεώνετε στον ΟΣΕ τις επενδύσεις που έκανε για ένα δημόσιο δίκτυο;
Επίσης ξέρετε ότι ο ΟΣΕ έχει χαμηλά τιμολόγια. Γιατί; Διότι ασκεί κοινωνική πολιτική και αυτή την κοινωνική πολιτική την ασκεί εδώ και δεκαετίες. Είναι δυνατό αυτή την κοινωνική πολιτική να τη χρεώσετε στον ΟΣΕ και να τον βγάζετε προβληματική επιχείρηση; Εν πάση περιπτώσει, εγώ δεν λέω ότι δεν υπάρχουν προβλήματα διαχείρισης στον ΟΣΕ, αλλά αυτά οφείλονται στην κακή διαχείριση των εκάστοτε κυβερνήσεων και της δικής σας Κυβέρνησης όπου αλλάζετε σαν πουκάμισα τις διοικήσεις και οφείλεται επίσης σε μια νοσηρή κατάσταση σκανδάλων η οποία έχει διαχρονική βάση και την οποία γνωρίζετε άριστα.
Επίσης εκτινάζετε τις τιμές των εισιτηρίων στα ύψη. Υπάρχουν φοβερές ανατιμήσεις στα εισιτήρια μέχρι 150%, σε δόσεις βεβαίως. Αντί να βάζετε τους εργαζόμενους σ’ αυτό το μνημειακό αντεργατικό καθεστώς της εργασιακής μισθωτής εφεδρείας όπως το λέτε και το οποίο κανείς δεν ξέρει τι ακριβώς είναι, θα πρέπει να κάνετε μία προσπάθεια εξυγίανσης και ανασυγκρότησης του ΟΣΕ ως ενιαίας επιχείρησης με σκοπό την αναβάθμιση του σιδηροδρομικού μας δικτύου το οποίο είναι το χειρότερο στην Ευρώπη.Είναι δυνατόν ο σιδηρόδρομος, το πιο οικολογικό, ασφαλές, σίγουρο και χρονικά προσδιορισμένο μέσο να είναι σ’ αυτό το χάλι στην Ελλάδα και να αιτιάστε τον ΟΣΕ γι’ αυτή την κατάσταση και όχι τις πολιτικές των κυβερνήσεων; Να έχετε όραμα για το σιδηρόδρομο, να στηρίξετε τους εργαζόμενους, να στηρίξετε την επιχείρηση, να την εξυγιάνετε, να την ανασυγκροτήσετε και να εγκαταλείψετε τα σχέδιά σας.Σας ευχαριστώ.
ΠΡΟΕΔΡΕΥΟΥΣΑ (Έλσα Παπαδημητρίου): Ο κύριος Υπουργός έχει το λόγο για να δευτερολογήσει.

ΕΥΡΙΠΙΔΗΣ ΣΤΥΛΙΑΝΙΔΗΣ (Υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών): Θα ξεκινήσω από την πρώτη επισήμανσή σας, κύριε Λαφαζάνη. Διάλογος έγινε. Με την ΠΟΣ συναντηθήκαμε τρεις φορές. Δεν φταίμε εμείς για το αν κάποιες παρατάξεις –όπως και η δική σας- αρνήθηκαν να συμμετέχουν στο διάλογο. Εσείς έχετε την πολιτική ευθύνη για την αποχή αυτή. Εμείς καταθέσαμε τις απόψεις μας και τους άξονες του βασικού μας σχεδίου και απ’ όσες παρατάξεις συμμετείχαν και κατέθεσαν προτάσεις οι προτάσεις ελήφθησαν υπόψη και συμπεριλαμβάνονται σ’ αυτό το κείμενο το οποίο είναι το πλήρες σχέδιο με αυστηρά χρονοδιαγράμματα και αυτοδεσμεύσεις για την υλοποίηση κάθε παρεμβατικής πολιτικής η οποία θα διορθώνει την κατάσταση. Συμφωνούμε ότι σαφώς υπάρχουν πολιτικές ευθύνες. Υπάρχουν στη χαμένη εικοσαετία του ΠΑΣΟΚ όπου πραγματικά έχετε δίκιο ότι δεν διαχωρίστηκαν οι υποδομές από τις υπηρεσίες. Αυτό το κάνουμε τώρα μ’ έναν τρόπο συμβατό και με το κοινοτικό δίκαιο και προσπαθούμε να μην σταματήσουμε καθόλου την αναπτυξιακή προοπτική.
Τα υπό εξέλιξη έργα είναι 6,2 δις. Έχουμε «αυστηροποιήσει» τους ελέγχους ποιότητος και παρακολουθούμε την τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων για να μην ξαναγίνουν τα λάθη που έγιναν κατά το παρελθόν. Εάν δεν ακολουθούσαμε το πρόγραμμα μισθωτής εφεδρείας και μπαίναμε στις λογικές που εσείς υποστηρίζατε θα επιβαρύναμε περισσότερο το ελληνικό Δημόσιο χωρίς να διασφαλίσουμε στην πράξη ούτε τους σημερινούς εργαζόμενους, ούτε τους μελλοντικούς, διακυβεύοντας ουσιαστικά το μέλλον των ταμείων.
Μιλάτε για την τιμολογιακή πολιτική. Εγώ πρώτος λέω ότι ο σιδηρόδρομος είναι οικολογικό κοινωνικό μέσο, αλλά όταν οι συρμοί παραδείγματος χάρη –λέω τυχαία το παράδειγμα- που εξυπηρετούν την Πελοπόννησο στοιχίζουν από άποψη δαπανών 28 εκατομμύρια μόνο στην ΤΡΕΝΟΣΕ και 32 εκατομμύρια στην υποστηρικτική ΕΡΓΟΣΕ και ΟΣΕ και φέρνουν πίσω έσοδα 2 εκατομμύρια, μπορείτε να μου απαντήσετε αυτά τα 58 εκατομμύρια ποιος τα πληρώνει; Ο ελληνικός λαός δεν τα πληρώνει αυτά; Είναι κοινωνική πολιτική το να μετακινείται ένα τρένο με πέντε επιβάτες; Όχι. Θα πρέπει επομένως να συμπυκνώσουμε τα δρομολόγια. Εμείς δεν θέλουμε να νεκρώσουμε γραμμές αλλά θέλουμε να εξορθολογίσουμε τα δρομολόγια ώστε να είναι αποδοτικά και κοινωνικά παράλληλα. Αυτή η τιμολογιακή πολιτική στην οποία αναφέρεστε δεν θίγει το 51% του επιβατικού κοινού μας, δηλαδή αυτούς που είναι στον προαστιακό σιδηρόδρομο και στις βασικές μετακινήσεις μεταξύ Αθήνας-Θεσσαλονίκης. Εκεί είναι πολύ μικρή η αύξηση, όμως εξορθολογίζει ένα αισθητήριο το οποίο είναι πλήρως απαξιωμένο και διώκει την εισιτηριοδιαφυγή την οποία εν τέλει πληρώνει ο Έλληνας πολίτης διότι κάθε σιδηρόδρομος που μετακινείται έχει κόστος και αυτό το κόστος πληρώνεται από τον Έλληνα πολίτη με την εισφορά του προς τον ΟΣΕ. Θα πρέπει λοιπόν αυτό να μπει σε τάξη και αυτό κάνουμε. Νοικοκυρεύουμε, σεβόμαστε τα δικαιώματα των εργαζομένων, αλλά κρατάμε όρθιο ένα οικολογικό μέσο το οποίο πιστεύουμε ότι μπορεί να ξαναδώσει νέα δυναμική στην εθνική οικονομία αλλά και στην ελληνική περιφέρεια."

1 σχόλιο:

  1. Εαν κοιταγε καποιος τον Υπουργο στα ματια οταν ελεγε τα τελευταια λογια θα καταλαβαινε τι ενοουσε αλλα δεν του εβγαιναν οι λεξεις απο το στομα.
    Ξεπουλαμε ,απολυουμε τους εργαζομενους,αλλα κραταμε ενα οικολογικο μεσο για να φερει χρημα στους εργολαβους και ιδιωτες εταιρους χωρις να μας απασχολει η ελληνικη πριφερεια και ο φορολογουμενος πολιτης.

    ΑπάντησηΔιαγραφή